Sidor

12 juni 2009

Dagens kärleksförklaring: fläder

Jag har gjort flädersaft, berättade lillasyster häromdagen. Hon hade däremot inte frågat hyllefrun om lov att plocka blommor, inte hade hon gått tre varv motsols runt busken på midsommarnatten och inte en droppe spenvarm mjölk hade hon offrat! Det är ingen ordning på ungdomen nu för tiden. Voj voj, hoppas att jäntan inte drar på sig olycka.

Det är något visst med säsongsbundna smaker. Visst, man kan köpa fläderprodukter året om, men det smakar faktiskt annorlunda såhär på försommaren. Om man nu inte har tillgång till hemgjord saft är ICAs ekologiska variant god. Fast flädersaft smakar bättre en riktigt varm dag än en regntung, som idag. Jag har också hittat schweiziska örtkarameller med tydlig flädersmak, som passar riktigt bra ihop med en god bok. En gång försökte jag göra flädersorbet, men den blev alldeles för söt.

Här hemma har vi börjat möblera om i trädgården och ska bl.a. ersätta en ganska tråkig häck med en fläderbuske och lite till. Jag hoppas på snabb tillväxt och fina skördar, och om busken också skyddar hemmet mot gräl, lockar till sig vänliga vättar och skrämmer bort troll och häxor kan man väl se det som en bonus!

1 kommentar:

  1. När ni gått kom jag på det: "Lyckan är en sällsam fågel".

    Och kanske var det den här artikeln jag läste, och inte alls något jag hörde på TV:

    http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/recension-anna-gavalda-lyckan-ar-en-sallsam-fagel-1.868686

    SvaraRadera