Sidor

02 november 2009

Boken eller filmen?

Lyran uppmanar oss i veckans tematrio att skriva om böcker som blivit film.

1. Den långa flykten av Richard Adams är en av mina absoluta favoriter. Därför var det med viss skepsis som jag såg den tecknade filmen. Den visade sig dock vara riktigt, riktigt bra. Scenen med aftonrodnaden som i Femmans huvud förvandlas till blod är mästerlig.(ca 8.15 in i klippet nedan) Men det är något med de brittiska rösterna som jag inte riktigt kan förlika mig med.



2. Doktor Romand av Emmanuel Carrère var en hemsk, men intressant bok. Filmen Motståndaren är inte alls dåligt gjord, men för obehaglig att stå ut med.

3. Filmen Orlando är fantastisk. När jag gjorde ett försök att lyssna på Virginia Woolfs original (tyvärr fick jag sluta pga usel uppläsning) tyckte jag mycket om texten också, och förstod ännu tydligare hur otroligt välgjord filmen är. Ansiktsuttryck som beskrivs i romanen är så på pricken i filmen! Jag ska verkligen ta mig för att läsa den ordentligt.

3 kommentarer:

  1. Orlando vill jag se om. Det var en underbar film, och precis som du säger följde den boken på ett bra sätt. Vad gällde könsförvandlingen lyckades filmen nästan bättre, faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Då ska jag satsa på att se Orlando.

    SvaraRadera
  3. Andarnas hus som film var i det närmaste ett trauma för mig. Borde nog ha fattat att en sån bok inte låter sig göras om till film och sprungit åt andra hållet, fort som f*n.

    SvaraRadera